یلدا

یلدا در راه است زمستان آرام آرام زمزمه می کند. آمدنش را  صدای نفس

هایش را می شنوی.....

قلب گنجشکها را ببین می تپد برای آمدنش .....

پاییز را  نگاه کن بوم نقاشی اش را جمع می کندو  رنگها را به زمستان

می سپارد.

 

تا دوباره بومش را سپید کند برای زندگی دوباره برگها......

 

منتظر ایده های قشنگ شما برای برنامه ی شب یلدا هستیم.

 

 

مفهوم كسر

 

 

 

                                    

 و مقايسه كسرها 

  اين عبارتها را كامل كنيد

 

1 )  نصف هر چيز از ربع آن ..............  است .

 

2 )  خمس هر چيز از ثلث آن .............. است .

 

3 )  هر چيز از ثلث آن .............. است .

 

4 )  دو ربع هر چيز با نصف آن .............. است .

 

5 )   ربع هر چيز  ..............  از نصف آن است .

 

مطالب‌خواندنی

🕪🕪🕪🕪🕪🕪🕪🕪🕪

🌺🌺🌺🌺🌺🌺

والدین گرامی

وقتی دختر یا پسر نوجوانتان را می بینید که زیاد از گوشی موبایلش استفاده می کند

و اکثر اوقات شبانه روز خود را با آن سپری می کند و حرص می خورید...

👈یک نگاهی به اوقات شبانه روز خود بیندازید و ببینید آیا خودتان از گوشی تان کم استفاده می کنید؟

آیا فرصتی برای مطالعه ی کتاب یا مجله دارید؟

آیا وقت برای یک دور همی ساده و خوردن چای با دوست یا همسایه تان می گذارید؟

آیا چیزی با نام جلسه خانوادگی هفتگی
یا دور همی شبانه با همسر و فرزندانتان

بدون روشن کردن تلویزیون، تبلت و گوشی دارید که

👈 در آن جلسه، از اتفاقات خوشایند و ناخوشایند پیش آمده برای هر یک و بررسی احساسات و افکارتان گفتگو کنید؟

👈آیا وقتی برای رفتن به فروشگاه و خریدن بازی های فکری مورد علاقه ی نوجوانتان و نشستن و بازی کردن به همراه او را دارید؟

‼️اگر جواب این سوالات منفی است،

❌ لطفاً توقعی از فرزندتان نداشته باشید!

 

مطالب‌خواندنی

💕💕

🌸🌷🌼🌻🌺🌻🌼🌷🏵🌹

والدين قرار نيست اختلاف نداشته باشند.
دعوا نكنند و هميشه با هم موافق باشند.
كودک قرار است از والدينش روش
درست حل اختلاف را بياموزد.

قرار است ببيند ؛ پدر و مادرش با دو عقيده مختلف
چگونه بر سر يک مسئله به تفاهم ميرسند.
قرار است ببينند با داشتن اختلاف
عشق و محبت به پايان نميرسد.

والدين قرار است به فرزندشان نشان دهند
انسان حتی با خودش هم تفاهم ندارد
چه برسد به ديگری
اما با احترام ، ابراز درست عقايد
با گوش دادن به هم ميتوان يک جايی
به تفاهم رسيد و مشكلات را حل كرد
و قرار است از هر اختلافی هر دو نفر
پيروز بيايند نه تنها یک نفر.

مکعب

آشنایی با مکعب

مکعب مستطیل چگونه شکلی است؟

 

 مکعب مستطیل شکلی است که از شش مستطیل که دوتا دو تا با هم برابرند، تشکیل شده

است.مانند:قوطی کبریت، کارتن جای پفک و...     البته بعضی از مکعب مستطیل ها از چهار 

مستطیل و دو مربع تشکیل شده اند. مانند جعبه های جای کفش.

 

 

شکلی است که از شش مربع هم اندازه تشکیل شده است.

cubo rubick animado

 

مکعب و مکعب مستطیل هر دو شش طرف یا وجه داند .

 

 

نمونه سوالات علوم

نمونه سوالات علوم

 

همه ی چیزهای اطراف ما چه نام دارند؟

۱) جرم    ۲) حجم      ۳) ماده       ۴) موارد ۱ و ۲

۲- همه ی مواد اطراف ما به چه شکل هایی دیده می شوند؟

۱) جامد ، گاز ، تبخیر      ۲) تبخیر ، ذوب ، انجماد      ۳) ذوب ،  انجماد ، تبخیر 

  ۴) جامد، مایع ، گاز

۳- انجماد چیست؟

۱)تبدیل مایع به جامد      ۲) تبدیل جامد به مایع      ۳) تبدیل گاز به مایع   ۴) تبدیل مایع به گاز

۴-کدام یک از حالت های زیر به معنی مایع شدن می باشد؟

۱) انجماد          ۲) ذوب        ۳) تبخیر        ۴) موارد ۱ و ۳

 

۵- اگر کاسه ی آبی را در جا یخی  یخچال قرار دهیم .آب از کدام قسمت شروع به یخ زدن

می کند؟

۱) سطح آب      ۲) از زیر آب        ۳) از دیواره ی کاسه       ۴) موارد ۲ و ۳ درست است.

۶-برای تبدیل مایع به گاز:

۱) در یخچال قرار داد        ۲) سرد کرد      ۳) جوشانید         ۴) به صورت جامد در آورد.

                               

۷-کدام یک از مواد زیر دیرتر ذوب می شود؟

۱) شکلات     ۲) قیر        ۳) روغن       ۴) آهن

۸- قطره های شمع بعد از افتادن در بشقاب چه تغییر حالتی می دهند؟

۱) جامد می شوند    ۲) مایه می شوند         ۳) گاز می شوند       ۴) بخار می شوند

۹- کدام یک از جمله های زیر درست نیست؟

۱) بخار آب یک گاز است     ۲) تغییر حالت یخ به آب را ذوب می گویند

۳) اگر ۱۰۰ گرم کره را کاملا ذوب کنیم جرم آن بیشتر می شود.

۴) اگر مایع ها به اندازه ی کافی سرد شوند به جامد تبدیل می شوند.

۱۰- کدام یک از موارد زیر در دمای معمولی از حالت جامد به حالت مایع در نمی آیند؟

۱) کره     ۲) یخ        ۳) بستنی       ۴) شمع

۱۱- وقتی آب یخ می زند؟

۱) جرمش تغییر می کند    ۲) حجم آن بیشتر می شود       ۳) حجم آن کمتر می شود

۴) هر سه مورد

۱۲- کدام یک از موارد زیر در اثر گرمای هوا ذوب نمی شود؟

۱) چوب        ۲) بستنی      ۳) یخ        ۴) روغن

درس اول

ستایش:

کلمات معنی دار:

سنجاقک- صمیمی -کینه       

 درس اول:

  کلمات معنی دار: محله ی ما

   محله ـ ثبت نام  ـ عادت  ـ  اطراف  ـ  قنادی ـ برگزار شدن ـ فیروزه ای

    جمع کلمات مختلف :

      کلماتی که با ها جمع بسته می شوند.

مثل:کتاب ،مداد، دفتر،بچه،درخت،کوچه ، خانه

      کلماتی که با ان جمع بسته می شوند .

مثل :دختر،مادر،پدر،مرد ،برادر، خواهر

       بعضی از اسم هایی که به مصوت پایانی  (    ِ   ،  ه   ،  ـه )  ختم می شوند،نشانه ی جمع به صورت گان می آید.

 مثل: فرشته:فرشتگان

        راننده: رانندگان

          اسم هایی که به مصوت پایانی (   ا ،   ی   ) ختم میشوند نشانه ی جمع (( ان))درآن ها به صورت  یان می آید.

 مثل: دانا:  دانایان                                                                               آقا:   آقایان

                                           روحانی : روحانیان

بعضی از اسم ها با ات جمع بسته می شوند .

 مثل:   حیوان :حیوانات                                                            موجود :موجودات

             کلماتی که آخر آن ها    ه   ،   ـه    باشد مو قع جمع بستن ه حذف می شود.

مثل: جمله :جملات                                                                   قطعه:قطعات

       خاطره : خاطرات                                                                 لحظه :لحظات    

 

                                                         

 

به نام خداوند رنگین کمان                      خداوند بخشنده ی مهربان

 

خداوند سنجاقک رنگ رنگ                   خداوند پروانه های قشنگ

 

خدایی که آب و هوا آفرید                  درخت و گل و سبزه  را آفرید

 

خدایی که از بوی گل بهتر است        

                                             صمیمی تر از خند ه ی مادر است

 

خدایا به ما مهربانی بده                   دلی ساده وآسمانی بده

 

دلی صاف و بی کینه مانند آب        دلی روشن و گرم چون آفتاب

 

                                                             محمود پور وهاب

                                  

 

گروه های غذایی

 

گروههای غذایی

 

در هر کدام از این گروهها مقداری از مواد مغذی - نه همه آنها – برای شما فراهم می شود. غذای یک گروه نمی تواند بجای غذای گروه های دیگر مصرف شود وهیچکدام ازگروههای غذایی هرم از گروه دیگر مهمتر نیست. درواقع  انسان برای سلامت خود به همه گروهها نیازمند است.

موزه

                                     

موزه

 

 چند روز پیش ، درس تنگ بلور در کتاب فارسی را دادم .موضوع این درس در مورد آشنایی با

موزه بود .بنابراین فکر کردم که برای آشنایی بچه ها با موزه مطلبی هم اضافه برمطالب کلاس ،

روی وبلاگم قرار بدهم تا بچه های گلم ، بیشتر با این مکان آشنا بشوند.خواندن این متن برای بچه

ها خالی از لطف نیست. لطفا به ادامه ی مطلب بروید...

 

ادامه نوشته

ضرب المثل

اصل ضرب المثل :

آشپز که دو تا شد آش یا شور است یا بی نمک

مفهوم :

منظور دخالت بی جای دو آدم نا وارد ،در کار می باشد

شعروضو

اتل متل توتوله

 

بگو وضو چه جوره

 

نيت اول كاره

 

گل فصل بهاره

 

تي تاب تي تاب آب بريز

 

يك بار دو بار آب بريز

 

از پيشوني تا چونه

 

قرص صورت همونه

 

اتل ومتل چي خواسته

 

نوبت دست راسته

 

تي تاب تي تاب آب بريز

 

يك بار دو بار آب بريز

 

رو به پايين نه بالا

 

بچه خوب و دانا

 

اتل و متل چي خواسته

 

هر چي طرف راسته

 

چپم همونو خواسته

 

مسح سرو كشيدم

 

تا پيشوني دويدم

 

اتل ومتل چي خواسته

 

نوبت پاي راسته

 

دستو رو پا مي زارم

 

مسح رو به جا ميارم

 

اتل و متل چي خواسته

 

هر چي طرف راسته

 

چپم همونو خواسته

 

اتل ومتل همینه

 

نماز ستون دينه

اهداف ضرب

اهـــداف ضــرب ها
الف) هـــدف جزیی :
1)-عبـارت ضـربی را بـخواند .
2)-ضـرب مربوط به شـکل رابنویـسد.
3)-مفـهوم ضـرب را بیان کـند .
4)-شـکل مربوط به ضـرب را نشـان دهـد.
ب) هـــدف رفـتاری:
دانـش آموز در کـلاس درس و با اسـتفاده از مـهره هایی که در اخـتیار دارد ضـرب 2 پنـج تا می شـود 10 را نـشان دهـد .
دانـش آمـوز بدون اسـتفاده از کـتاب با تـصاویـری که روی تـخته کـلاس کـشیده شـده ضـرب 2 هـفت تا می شـود ... (14) را بنویـسد.
دانـش آموز مـفاهیم ضـرب را از حـفظ و با تمـرکز بـیان کـند.

بـازی آمـوزش ضـرب

1 - آمـوزش ضـرب بـهتر اسـت از عدد 2 شروع شود.
2-  قـبل از هـر چـیز کودکان باید مـفهوم دسـته بندی و تـعداد اعـضای هر دسـته را بـشناسد . 15=5×3
عـدد  3 تـعداد دسـته و عـدد 5 تـعداد اشـيا ء دسـته  مي باشـد براي درك وفـهم بـهتر ايـن  مـرحله آمـوزگار دانـش آمـوزان را به حـياط  مـدرسه مي برد . با خـود دانـش آمـوزان مـفهوم دسـته وتـعداد دسـته  را تـمرين مي كـنند ،
آمـوزگار مي گـويد بچـه ها تيـم هـاي 4 نـفره رادرسـت كنند .و     مي پرسـد چـند تيـم يا دسـته درسـت شـده اسـت و...؟ واگـر دانـش آمـوزي از تـعداد دسـته ها بيـشتر بود  ا و را در كنار خود قرار مي دهد.

آزمون عملکردی خاصیت ها به روش بازی با جدول :
 
طبق روش های آموزشی جدید و کتاب جدید التالیف ریاضی پایه سوم باید همه ی موضوعات درسی از جمله ضرب از ابتدا کاملا مفهومی باشد و عیناً بچه ها مشاهده کنند و خودشان عملی انجام دهند تا به این باور برسند که
 مثلا 12=4×3 می شود .
متداول ترین روش های آموزشی مفهومی:
1)- روش شکل و درست کردن مجموعه
2)- روش جمع های تکراری
3)- روش محور
4)- روش شمارش چند تا چند تا (الگو )
5)- روش مستطیلی و در آخر روش مسئله نیز پس از تثبیت در ذهن دانش آموزان کاربرد فراوان دارد .

بازی و ریاضی برای ثبت ضرب در ذهن دانش آموزان

از بچه ها خواستیم دو پاکت با مقوا ، با دو رنگ متفاوت بسازند و پاکتها را پشت به پشت هم قرار دهند و طوری دور آنرا بچسبانند که فضای بین دو پاکت از قسمت بالا باز بماند . روی در یک پاکت کلمه ی درست و روی پاکت دیگر کلمه ی نادرست را بنویسند و با مقوا به تعداد جدول ضرب هر عدد کارتهای کوچک درست کنند به طوریکه عبارت ضرب در یک طرف کارت و حاصل ضرب پشت آن نوشته شده باشد ، ابتدا به اندازه جدول ضرب 2 کارت درست کنند و بعد که خوب یاد گرفتند به اندازه جدول ضرب 3 و .....

بعد از این کارت ها را مخلوط کنند ، در زمان بازی دو به دو در وقت های اضافه هر درس در کلاس و در زنگ تفریح و حتی در منزل با مشارکت یکی از اولیا ....
روش بازی به این صورت است که به طور اتفاقی کارتی را از فضای بین دو پاکت در آورده حاصل را به طرف خودمان میگیریم و عبارت ضرب را به طرف مقابل ، اگر پاسخ درست در پاکت درست و اگر پاسخ اشتباه در پاکت نادرست می گذاریم و در آخر درست و نادرست را می شماریم و در مرحله ی بعد دوباره این بازی تکرار می شود ،اما با جابجایی پاکت به دست طرف مقابل در انتها کسی که کارت های نادرستش کمتر باشد برنده اعلام می شود .

آموزش خاصیت توزیع پذیری به روش مسئله  :

علی برای 5 تا از دوستانش میخواست تعدادی شکلات بیاورد ، شکلاتهایش را شمرد و به هر دوستش 6 شکلات می رسید . تصمیم گرفت برای دو تا از دوستانش که  صمیمی تر بودند شکلات ها را بسته کند .
حالا بچه های خوبم بیایید ماجرای شکلات های علی را به زبان ریاضی بنویسیم .
                                                                                                                                                                                                                                             (6×3)+(6×2)

آموزش خاصیت صفر و یک  به روش داستان گویی :

روزی بود روزگاری بود ، یه روزی عددها با هم تصمیم گرفتن تا با هم ضرب شوند و عددهای جدیدی بسازند همه یعددها با هم ضرب شدند و به نوعی خوشحال شدند ، فقط عدد صفر و یک گوشه ای نشسته بودند و عدد های دیگر را تماشا می کردند و غصه میخورند . تا اینکه صدایشان در آمد و گفتند ما هم می خواهیم ضرب شویم و عدد های دیگر به آن ها گفتند که شما این کار را نکنید چونکه عدد یک تاثیری در ضرب ندارد و عدد صفر هم همه را نابود می کند ولی باز صفر و یک دست بردار نبودند تا اینکه به آنها اجازه دادند تا با اعداد ضرب شوند وقتی یک با اعداد ضرب شد دید که آن اعداد هیچ تغییری نکردند ولی وقتی صفر در اعداد ضرب می شد فاجعه ای رخ میداد ، یعنی همه اعداد نابود می شدند و برابر صفر می شدند.