گروه مواد غذایی
چهار گروه اصلی مواد غذایی


چهار گروه اصلی مواد غذایی


من دوست ندارم که به مدرسه بیایم

لاکی یک لاک پشت کوچک بود که چندان مدرسه رفتن را دوست نداشت.نشستن درکلاس و گوش کردن به معلم برای ساعت ها، او را خسته می کرد و او خشمگین
می شد.

اگر بچه ها کتاب، مداد یا دفتر او را می گرفتند یا او را هل می دادند، او بسیار
خشمگین می شد. گاهی برای مقابله، او هم بچه ها را هل می داد یا حرف های بدبه آن ها می زد و طبعاً مدتی بچه ها با او بازی می کردند.
اما زیاد طول نمی کشید که دوباره لاکی سر چیزهای کوچک عصبانی می شد و یا
شروع به دعوا می کرد و دوستانش را از خود می رنجاند.
چی شده که رفته ای توی لاک خودت؟!
یک روز لاک پشت کوچولو، تنها و غمگین و عصبانی در گوشه ای از حیاط مدرسه
ایستاده بود و به بازی کردن بچه ها نگاه می کرد.

در این لحظه، آقا معلم که لاک پشت پیر و مهربانی بود، آرام به او نزدیک شد و از او پرسید:

« چرا با بچه ها بازی نمی کنی و گوشه ای تنها ایستاده ای؟ انگار زیاد از آمدن به
مدرسه خوشحال نیستی؟ »
لاکی به صورت مهربان معلمش که لبخند می زد نگاهی کرد و گفت: « من دوست
ندارم که به مدرسه بیایم. هر کاری که می کنم نمی توانم جلوی خودم را بگیرم.
خیلی زود عصبانی می شوم و بچه ها هم، دیگر با من بازی نمی کنند. »چی شده
که رفته ای توی لاک خودت؟!
معلم دانا گفت: « ولی تو همیشه راه حل مشکلت را با خود داری. راه حل تو همین لاکی است که بر پشت خودت حمل می کنی! وقتی خیلی عصبانی و خشمگین هستی و نمی توانی خودت را کنترل کنی، بر توی لاک.
توی لاک می توانی آرامش پیدا کنی و وقتی آرام شدی بیا بیرون.

من هم هر وقت لازم است که به لاکم بروم، به خود می گویم لحظه ای صبر کن.
یک نفس خیلی بلند می کشم و گاهی هم دو سه نفس عمیق، و بالاخره از خودم می پرسم: «مشکل چیه؟
درس دوم مطالعات اجتماعی پایه سوم ایتدایی 96-95 دبستان نیک دخت


در روز هشتم محرم مراسم عزاداری ابا عبدالله الحسین
در دبستان نیک دخت
همراه خواندن زیارت عاشورا ،نوحه خوانی ،سینه زنی توسط حاج اقا مظاهری
و پخش نذری اجرا شد
اجرتان با امام حسین (ع)
![[تصویر: klgjyg.gif]](http://www.parsiblog.com/PhotoAlbum/mojahedian/klgjyg.gif)






بیاید دعا کنیم
الهی خداوند همه ی مریض ها رو شفا بده
تدریس درس دوم اجتماعی
من بزرگتر شده ام با حضور یک مادر گرامی (خانم معین)همرا ه با فرزندش یکتا خانم
و توضیحات کاملی در مورد دوران کودکی داده و به سوالات بچه ها جواب داده .
با تشکر فراوان از خانم معین










مراسم ایام سوگواری اباعبدالله الحسین
در دبستان نیک دخت
همراه با نذری
امیدوارم نذر همه قبول باشد

گل خوش رنگ و بوی من حسین است
بهشت آرزوی من حسین است
مزن دم پیش من از لاله رویان
که یار لاله روی من حسین است
من آن مداح مست سینه چاکم
که ممدوح نکوی من حسین است
همه در گفتگوی این و آنند
ولیکن گفتگوی من حسین است
سخن بی پرده می گویم زمستی
می و جام و سبوی من حسین است
چو مرغ حق که از حق میزند دم
طنین های و هوی من حسین است
از آن بر تربتش سایم جبین را
که عز و آبروی من حسین است
احد گوئی از آن باشد شعارم
که پیر و نکته گوی من حسین است










شاعرکلاس ما فاطیما جان

سلام سلام بچه ها
بچه های نیک دختی
نیک دخت شده نمونه
مدیر خودش میدونه
با کادر خوب و محبوب
مدیر فرز و محجوب
بچه های تلاشگر زرنگ و بی دردسر
کارهای همه عالییییه ....... توی مدرسه جای شما خالییییه
شاعر: خانم فاطیما سوادکوهی

املای اموزشی درس اول (محله ی ما)
از املای موشکی استفاده کرده و کلاس بسیار جذاب و پرشور بود.





ای شده مجنون خدا السلام / شاهرگ خون خدا السلام
ای شده سرشار دلم از غمت / باز محرم شد و دل محرمت
هست نگاه نگران همه / سوی تو ای دسته گل فاطمه
ایام عزاداری سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) تسلیت باد
کارگروهی در درس محله ما بسیار عالی بود .
هر گروهی محله ی خود را توصیف کرده و نماینده انها خواند.













درس اول:
کلمات معنی دار: محله ی ما
محله ـ ثبت نام ـ عادت ـ اطراف ـ قنادی ـ برگزار شدن ـ فیروزه ای
جمع کلمات مختلف :
کلماتی که با ها جمع بسته می شوند.
مثل:کتاب ،مداد، دفتر،بچه،درخت،کوچه ، خانه
کلماتی که با ان جمع بسته می شوند .
مثل :دختر،مادر،پدر،مرد ،برادر، خواهر
بعضی از اسم هایی که به مصوت پایانی ( ِ ، ه ، ـه ) ختم می شوند،نشانه ی جمع به صورت گان می آید.
مثل: فرشته:فرشتگان
راننده: رانندگان
اسم هایی که به مصوت پایانی ( ا ، ی ) ختم میشوند نشانه ی جمع (( ان))درآن ها به صورت یان می آید.
مثل: دانا: دانایان آقا: آقایان روحانی : روحانیان
بعضی از اسم ها با ات جمع بسته می شوند .
مثل: حیوان :حیوانات موجود :موجودات
کلماتی که آخر آن ها ه ، ـه باشد مو قع جمع بستن ه حذف می شود.
مثل: جمله :جملات قطعه:قطعات
خاطره : خاطرات لحظه :لحظات

تدریس ستایش همراه با کار گروهی دختران گلم
باتشکر از همکاری دختران زیبایم در کار گروهی که به زیبایی نعمت های خداوند را یادداشت برداری کرده ودرکلاس خوانده.

![]()

![]()

![]()

![]()




دختران زیبایی
که امسال در خدمتشان هستم
امیدوارم سالی سرشار از موفقیت داشته باشیم.
![]()

![]()

![]()

![]()




باز آمد پاییز
با لباسی رنگ رنگ
با صدایی آشنا
دنگ و دنگ و دنگ و دنگ
بچه های شادمان
رهسپار مدرسه
بازمی آید به گوش
بانگ زنگ مدرسه
من هم آوردم به یاد
روزهای شادِ شاد
روزهای مدرسه
دفتر و کیف و مداد
کاشکی امروز هم
کودکی بودم شاد
عکسی از آن روزها
می کشیدم با مداد



اولین برخورد معلّم با دانش آموزان
اولین برخورد معلّم با دانش آموزان مهم ترین تأثیر را در شکل گیری شخصیت آموزشی و تربیتی او خواهد داشت. اگر این برخورد، مهربانانه و همراه با تبسّم و خوش رویی باشد دانش آموزان به درس و مدرسه و معلّم علاقه مند می شود. معلّم توانا و دل سوز به خوبی می داند که هرگونه تهدید، تحقیر و تنبیه، اضطراب بچه ها را بیشتر می کند و در عوض چهره گشاده و متبسّم معلّم، صدای آرام و جملات دل نشین و اطمینان بخش او، می تواند اضطراب آنها را کاهش داده، اعتماد به نفسشان را تقویت نماید.
- تقویت حس اعتماد به نفس
یکی از کارهای خوب آموزش و پرورش در سال های اخیر بازگشایی مدارس برای کلاس اولی ها قبل از شروع سال تحصیلی است. این کار آثار مفیدی در تقویت حس اعتماد به نفس کودکان و هم چنین کاهش دلهره دارد. بازدید از مدرسه پیش از آغاز سال تحصیلی به کودک کمک می کند که در محیط جدید اعتمادبه نفس پیدا کند و خود را با آن وفق دهد. بیشتر مدارس ابتدایی در پایان تابستان روزی را برای بازگشایی اختصاص می دهند که طی آن پدران و مادران و مخصوصا خود دانش آموزان می توانند از مدرسه و کلاس های درسی بازدید کنند.
- رابطه معلّم و دانش آموز
تنها فردی که غیر از والدین بر شخصیّت کودک بیش از همه اثر می گذارد، معلم است. اوست که لااقل در طول یک سال تحصیلی یا بیشتر با شاگردان خود تماس دائم دارد و می تواند توانایی ذهنی و نوع علایق یا مشکلات رشدی کودک را مشاهده کند. هم اوست که فرصت پرورش حس کنج کاوی طبیعی کودک را دارد و می تواند درک ذهنی وی را تحریک نماید. آموزگاری که رفتارش با یک یک شاگردان گرم و صمیمانه نیست، هم در کار راهنمایی و هم در وظیفه تدریس خود با شکست روبه رو می شود. راهنمایی و تدریس مؤثّر هنگامی برای معلم امکان پذیر است که روابط دوستانه، کاری و سازنده ای میان او و شاگردان به وجود آید و معلم اطلاعات مورد لزوم درباره دانش آموزان را در اختیار داشته باشد.
- کمک والدین
مدرسه در روزهای اول برای کودکی که تمام وقت خود را به بازی و استراحت می گذرانده ممکن است خسته کننده باشد. به همین دلیل چند هفته طول می کشد تا او به وضعیت جدید خو بگیرد. شاید به علت همین خستگی باشد که بعضی دانش آموزان وقتی به خانه می آیند کارهای دور از انتظاری انجام می دهند. برخورد آرام و مهربانانه والدین می تواند کمک فراوانی در سازش دادن کودک با وضعیت جدید داشته باشد.